Feng yun Song

24. 11. 2024 v 11:00

Památník Leoše Janáčka

Zpěv: Feng-yün Song

Klavír: Lenka Navrátilová

Koncert bude proveden v českém a čínském jazyce.

Představení trvá 60 minut bez pauzy.

Koupit vstupenky

Bohuslav Martinů: Písničky na jednu stránku (výběr); Písničky na druhou stránku (výběr)
Leoš Janáček: Moravská lidová poezie v písních (výběr)
Antonín Dvořák: V národním tónu, op. 73 (výběr) 

 

V roce 2022 vyšlo pozoruhodné CD s písněmi Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů v podání čínské sopranistky Feng-yűn Song. Na nahrávce upoutá nejen zpěvaččin citlivý přednes, ale také skutečnost, že některé z písní přebásnila do čínštiny.

Písničky na jednu stránku Bohuslava Martinů (1890–1959) patří ke skvostům české písňové literatury. Martinů je komponoval v těžkých časech druhé světové války, kdy musel emigrovat do Spojených států amerických. Tam v roce 1943, naplněný steskem po rodné zemi, zkomponoval sedm písní na texty moravských písniček ze Sušilovy sbírky. Další písničky na sebe nenechaly dlouho čekat. O rok později k nim také přidal Písničky na druhou stránku (v autografu Písničky na dvě stránky). 

Moravská lidová poezie v písních Leoše Janáčka (1854–1928) je skladatelův nejrozsáhlejší cyklus obsahující 53 písní. Pracoval na něm devět let v období 1892–1901, tedy téměř současně s kompozicí opery Její pastorkyňa. Do jisté míry s nimi experimentoval a díky tomu tvoří písně velmi osobitou část skladatelovy tvorby. V roce 1892 nakladatel Šolc přišel s druhým vydáním Kytice z národních písní moravských, kterou „uvili“ František Bartoš se Lvem Janáčkem. Při této příležitosti vyzval Janáčka, zda by nepřipojil k písním také klavírní doprovod. Ten tak učinil u patnácti písní, které Šolc vydal v prvním sešitu v roce 1893. Druhý sešit vyšel až v roce 1902 a obsahoval zbývajících 38 písní. Souborně pak vyšly pod názvem Moravská lidová poezie v písních až v roce 1908.

Cyklus písní V národním tónu zkomponoval Antonín Dvořák (1841–1904) v roce 1887 na popud berlínského nakladatele Fritze Simrocka. V cyklu zhudebnil tři písně slovenské a jednu českou. Dvořák z původních písní převzal pouze některé prvky, které rozvijí melodicky i harmonicky v duchu své dosavadní písňové tvorby.

Jiří Zahrádka