Novotna Peskova

21. 11. 2024 v 19:00, repríza

Mahenovo divadlo, NdB

Autor: Leoš Janáček

Dirigent: Anna Novotná Pešková

Režie: Veronika Kos Loulová

Soubor: Moravské divadlo Olomouc

Koprodukce: Janáčkova opera NdB

 

Inscenace vzniká ve spolupráci s organizací Úsměv mámy.

Koupit vstupenky

1. jednání

Půvabná Jenůfa s obavami čeká, jestli bude její milý Števa odveden na vojnu. Čeká se Števou dítě a odvod by zmařil chystanou svatbu. Také Števův nevlastní bratr Laca se uchází o Jenůfu a dobírá si ji kvůli Števovi. Rozjařený Števa s kamarády a muzikou přichází do mlýna – odveden nebyl a s ostatními rekruty se na to pořádně napil. Jenůfči¬na přísná pěstounka Kostelnička vida bujarou společnost se Števou v čele, přede všemi oznamuje, že dá souhlas ke svatbě Jenůfy se Števou až po roční zkoušce, kdy se Števa nesmí opít. Laca přesvědčuje Jenůfu, že ji Števa miluje pouze pro její krásu a v hádce jí poraní tvář nožem.

2. jednání

Kostelnička v obavě z hanby skrývá Jenůfu doma a ostatním tvrdí, že odjela do Vídně. Jenůfa zatím porodila syna. Zatím co Jenůfa spí, Kos¬telnička se ponižuje před Števou a prosí ho, aby si Jenůfu vzal. Števovi se ale Jenůfa s pořezanou tváří zošklivila a kromě toho už je zasnou¬ben s dcerou rychtáře. Přichází Laca a prosí Kostelničku, aby mu Jenů¬fu dala. Když mu ale Kostelnička prozradí, že Jenůfa porodila Števovo dítě, zděsí se. Vida jeho pochyby, Kostelnička v zoufalství zalže, že dítě zemřelo hned po porodu. Jakmile Laca odejde, Kostelnička utopí dítě v ledové řece a poté namluví Jenůfě, že spala několik dní v horečce a chlapeček mezitím zemřel. Umořená Jenůfa svoluje ke svatbě s Lacou.

3. jednání

Blíží se svatební obřady Jenůfy a Laci. Též Števa a Karolka se budou brzy brát. Jen Kostelnička je úplně proměněná: z energické ženy, vždy plné rozhodnosti, zbývá velmi málo. Sužují ji zlé výčitky svědomí. Svatebčané se scházejí, děvčata vážné Jenůfce zpívají, prohlíží se výbava. Stařenka Buryjovka uděluje dvojici požehnání a též dojatá Kostelnička chce učinit stejně. Nebude jí dopřáno! Venku se strhne křik – pasáček přibíhá s úděsnou zprávou, že dělníci z pivovaru objevili pod ledem ve strouze zmrzlé děcko. V nastalé vřavě Jenůfa zjistí, že jde o jejího mrtvého synka, a označí Števu jako otce. Než se rozvášněný dav stačí na nešťastnou dívku vrhnout, Kostelnička se přiznává. Nechá se rychtářem odvést a u soudu chce svou vinu doznat, aby se zbavila deptající tíhy na duši. Jenůfa si uvědomuje bezmeznou oběť své pěstounky a vše jí odpouští. Ze svatby Karolky a Števy také sešlo. Všichni zdrceně odcházejí. Jenůfka vyzve Lacu, ať odejde s ostatními. Laca jí naopak slibuje nést po jejím boku všechna příkoří – však jednou nastane čas, kdy zasvitne slunce nad společnou cestou životem.

Jedna z nejslavnějších Janáčkových oper Jenůfa (nebo také Její Pastorkyňa) vypráví příběh dvou žen, které se v nemilosrdném prostředí snaží najít cestu, jak vyřešit tíživou situaci: Jenůfa přišla do jiného stavu s nezodpovědným Števou, který si ji nechce vzít. Její nevlastní matka Kostelnička se v prostředí, kde matka samoživitelka jen těžko přežije, a které ženám nefandí, rozhodne k činu, který má osud Jenůfy změnit jednou pro vždy. Temné Janáčkovo operní drama, jehož libreto skladatel napsal sám na základě divadelní hry Gabriely Preissové, budilo diskuzi již v době svého uvedení. Jak je tomu dnes? Jak se stavíme k ženám v podobné situaci? Dostává se jim podpory nebo se jen tváříme soucitně, ale ve skrytu duše si myslíme, že si za to mohou samy? Pořád se všichni domníváme, že po porodu má přijít nejšťastnější období? Inscenace Veroniky Kos Loulové a celého čistě ženského inscenačního týmu přináší poutavé vyprávění z perspektivy žen, které mají k příběhu co říct.

Vilma Bořkovec