
Darius Milhaud: Tango des Fratellini, op. 58c z baletu „Vůl na střeše“
Bohuslav Martinů: Osm preludií, H. 181 (výběr)
Igor Stravinskij: Piano-Rag-Music
George Gershwin: „Song-Book“ pro klavír (výběr)
Balet Le Boeuf sur le toit (Vůl na střeše), který byl původně koncipován jako hudební podklad k němým groteskám Charlieho Chaplina, napsal skladatel Darius Milhaud (1892–1974) v letech 1919–1920, dva roky po návratu ze svého pobytu v Brazílii. Hudbu baletu Milhaud naplnil brazilskými lidovými melodiemi, rytmy tanga, samby a dalších latinsko-amerických tanců. Klavírní skladbu Tango des Fratellini, kterou z baletní hudby později zadaptoval, věnoval bratrům Fratelliniovým, trojici klaunů, jež vystupovala v pařížském cirkusu Medrano a ve 20. letech 20. století se těšila oblibě pařížských intelektuálů.
Dobovou atmosférou Paříže dýchá klavírní cyklus Osmi preludií Bohuslava Martinů (1890–1959). Dílo z roku 1929 vzniklo patrně na objednávku pařížského nakladatelství Alphonse Leduca a skladatel je věnoval své budoucí manželce Charlottě. Do výrazově pestrých a technicky efektních kusů se vkradly také formy blues a foxtrotu.
Piano-Rag-Music Igora Stravinského (1882–1971) z roku 1919 přináší ohlasy ragtimového klavírního stylu a hudby jazzbandů, které měl skladatel možnost poznat záhy po své emigraci do Švýcarska a Francie. Piano-Rag-Music Stravinskij věnoval příteli, klavírnímu virtuosu Arthuru Rubinsteinovi.
Americký skladatel George Gershwin (1898–1937) sestavil svou sbírku „Song-Book“ na počátku 30. let 20. století na žádost vydavatele Benneta Cerfa. Z několika stovek písní, které do té doby složil, vybral svých 18 nejoblíbenějších a vytvořil pro ně klavírní transkripce. Písně, v nichž se snoubí vlivy jazzu, ragtimu či klezmeru, obdařil Gershwin úpravami odkazujícími k bohatému klavírnímu dědictví klasické i populární hudby.
Text: Ondřej Pivoda
